لیبل پشت چسب دار چیست و چه انواعی دارد؟

لیبل پشت چسب دار چیست و چه انواعی دارد؟

زمانی که به یک فروشگاه مراجعه می‌کنیم، برای کسب اطلاعات در خصوص محصولات و کالاهای درون قفسه‌های فروشگاه، به‌جای سوال از متصدی فروش به اطلاعات درج شده بر روی محصول توجه می‌کنیم. کارخانه‌های تولیدی، هویت تجاری و اطلاعات مربوط به تولید، ترکیبات به کار رفته، طریقه مصرف و… محصولات خود را به شکل‌های مختلفی بر روی کالا درج می‌کنند که یکی از شیوه‌های درج این اطلاعات، استفاده از لیبل پشت چسبدار است. از کاربردهای دیگر چاپ لیبل پشت چسبدار، استفاده به منظور معرفی و برندسازی کسب‌وکارها می‌باشد که از طریق چسباندن اطلاعات هویتی و شعار برند، سریع‌تر در ذهن مخاطبان هدف جای می‌گیرند. با ما همراه باشید تا به صورت کامل توضیح دهیم که لیبل پشت چسب دار چیست، چه انواعی دارد و هر کدام از این انواع، چه مزایا و معایبی به همراه دارد.

لیبل پشت چسبدار چیست؟

همان‌طور که در مقدمه اشاره شد، لیبل پشت چسب دار، یک ورق نازک و ظریف می‌باشد که یک طرف آن آغشته به چسب و طرف دیگر آن نیز چاپی حاوی اطلاعات مهم و مفید است؛ این ورق بر روی کالا یا اشیاء چسبانده می‌شود تا اطلاعات کالا را به رؤیت مصرف‌کننده برساند. لیبل پشت چسب دار در جنس‌های مختلف از جمله شیشه‌ای، متالایز، صدفی (که از جنس B.O.P.P، PVC، PE و PET می‌باشد) و همچنین کاغذی تولید و عرضه می‌شود که هر کدام کاربرد، مزایا و معایب خاص خود را دارند. در ادامه به معرفی انواع لیبل پشت چسب دار و ذکر مزایا و معایب هر یک خواهیم پرداخت.

لیبل پشت چسب دار صدفی

لیبل پشت چسبدار صدفی یا برچسب صدفی، نوعی از لیبل پشت چسب دار است که دارای سطحی صاف و صیقلی بوده و به شکل مات یا براق تولید و عرضه می‌شود. ماده اولیه تشکیل‌دهنده برچسب صدفی، ماده پلی‌پروپیلن است که ماده‌ای از جنس پلاستیک می‌باشد. برچسب صدفی به‌دلیل ساخته شدن با ماده پلی‌پروپیلن، بسیار مقاوم بوده و به‌راحتی پاره یا خراب نمی‌شود. لیبل پشت چسبدار صدفی، همچنین در برابر سرما، گرما و رطوبت نیز مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می‌دهد. این نوع لیبل، در دو حالت مات و براق در تولید شده و به بازار عرضه می‌شود. قیمت برچسب صدفی از برچسب‌های معمولی از جنس کاغذ بیشتر بوده اما در نقطه مقابل از دوام، مقاومت و ظاهر بهتری برخوردار می‌باشد. به این ترتیب مزایا و معایب لیبل صدفی عبارت است از:

  • مزایا: استحکام بالا در برابر پارگی و خرابی، سرما، گرما و رطوبت.
  • معایب: قیمت بالاتر نسبت به لیبل‌های کاغذی معمولی.

لیبل پشت چسب دار متالایز

دومین مورد از انواع لیبل پشت چسبدار، لیبل متالایز می‌باشد که نوعی ویژه و جذاب و در عین حال مقاوم‌ترین نوع از لیبل‌ها به حساب می‌آید. این نوع لیبل، از آلیاژ آلومینیوم پوشیده شده و بر روی کالا یا محصول چسبانده می‌شود. از ویژگی‌های مهم لیبل پشت چسبدار متالایز می‌توان به مقاومت بالا در برابر خوردگی در اثر شستشو با مواد شیمیایی، نور و تغییرات دمای بالا و ظاهر جذاب و لوکس اشاره کرد. بسته‌بندی دارو و کالاهای لوکس مثل عطر و ادکلن، چاپ هولوگرام، بسته‌بندی برخی مواد غذایی مثل پنیر و… مهم‌ترین کاربردهای لیبل متالایز می‌باشند. به این ترتیب مزایای لیبل پشت چسبدار متالایز را نیز می‌توان اینطور ذکر کرد:

  • مزایا: مقاومت بالا در برابر دماهای مختلف، قابل شستشو با شوینده‌های شیمیایی، مقاوم در برابر نور و خوردگی و خراش، جذاب و متمایزکننده محصول نسبت به کالاهای مشابه.

لیبل پشت چسب دار شیشه ای یا شفاف

لیبل شیشه‌ای یا شفاف (به انگلیسی transparent label) یکی دیگر از انواع لیبل پشت چسبدار است که همان‌طور که از اسمش پیداست، بدون رنگ و اغلب شفاف می‌باشد؛ البته امکان تولید لیبل شیشه‌ای به صورت مات نیز وجود دارد و بر اساس مورد مصرف، می‌توان از نوع مات آن نیز استفاده کرد. این نوع لیبل‌ها از جنس B.O.P.P (پلی‌پروپیلن) و PET (پلی‌استر) و PVC تولید می‌شوند. لیبل‌های شیشه‌ای دارای مزایای زیادی هستند که از مهمترین آنها می‌توان به ضد آب بودن، چسبندگی قوی روی انواع سطوح شیشه‌ای، پلاستیکی، پلی‌اتیلن و… اشاره کرد. با توجه به توضیحات ذکر شده، مزایای لیبل پشت چسب دار شفاف یا شیشه‌ای  نیز عبارت است از:

  • مزایا: شفافیت، مقاومت در برابر آب و رطوبت، مقرون به‌صرفه، مقاوم در برابر گرد و غبار، انعطاف‌پذیری بالا، چسبندگی خوب.

برای آشنایی بیشتر با لیبل پشت چسب دار شیشه ای یا شفاف کلیک کنید.

لیبل پشت چسبدار پی وی سی

همان‌طور که از نام این لیبل پشت چسبدار مشخص است، متریال به کار رفته در تولید این نوع لیبل، ماده PVC می‌باشد؛ پی‌وی‌سی مخفف عبارت “پلی‌وینیل کلراید (به انگلیسی Polyvinyl chloride)” است که در حقیقت یک نوع پلاستیک بسیار سخت و مقاوم می‌باشد. به واسطه همین مقاومت بالاست که این نوع لیبل توجه بسیاری از صاحبان کسب و کارهای تولیدی را به خود جلب کرده است. ویژگی ضدآب بودن برچسب پی وی سی، آن را به انتخاب مناسبی برای محصولاتی که در معرض رطوبت و مواد شیمیایی دارند، تبدیل کرده است. تجربه نشان داده است که برچسب پی وی سی به دلیل مقاومت فوق‌العاده‌ای که دارد، می‌تواند تا چندین سال ماندگاری داشته باشد و حتی در دماهای بسیار بالا نیز قابل استفاده است. این برچسب‌ها به طور گسترده در انواع محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرند. ویژگی‌های مات و براق و نیز انواع شیوه‌های ارائه برچسب، آن را به انتخابی برتر در بسته‌بندی‌های مختلف تبدیل کرده است. با توجه به ویژگی‌های ضدآب بودن و مقاومت در برابر کشش، برچسب پی وی سی در مقابل دمای بالا و سایش به‌خوبی عمل می‌کند و به‌راحتی پاره نمی‌شود. نوع چاپ شفافی که در برچسب پی وی سی استفاده می‌شود، جزء محبوب‌ترین نوع چاپ‌ها محسوب می‌شود و بیشتر در بسته‌بندی محصولات ظریف مانند لوازم آرایشی و لوازم خانگی به‌کار می‌رود. مزایای لیبل پشت چسب دار پی وی سی نیز به این ترتیب ذکر می‌گردد:

  • مزایا: مقاومت بالا در برابر دما، کشش، سایش، پاره شدن و طول عمر زیاد.

لیبل پشت چسبدار کاغذی

کاغذ پشت چسب دار یا همان لیبل‌های کاغذی به عنوان یکی از متداول‌ترین انواع لیبل‌ها شناخته می‌شوند که در میان تمام انواع لیبل پشت چسبدار، به دلیل قیمت پایین‌تر و کاربردی‌تر بودن، مورد استفاده قرار می‌گیرند. این لیبل‌ها در انواع مختلفی از جنس، رنگ و سایزها تولید می‌شوند. اما باید به این نکته توجه داشت که این نوع از لیبل‌ها بسیار حساس و آسیب‌پذیر هستند و در برابر عواملی نظیر رطوبت، حرارت و مواد شیمیایی و همچنین پارگی، سایش یا خراشیدگی مقاومت کمتری دارند. به همین دلیل بهتر است کسب‌وکارها، لیبل پشت چسب دار کاغذی را صرفاً برای کارهایی با ماهیت سبک و مصرف کوتاه‌مدت در نظر داشته باشند. با توجه به توضیحات ذکر شده، مزایا و معایب لیبل پشت چسب دار کاغذی نیز به این صورت خواهد بود:

  • مزایا: مقرون به صرفه، کاربردی، قابل تولید در انواع رنگ‌ها و سایزهای مورد نیاز.
  • معایب: در برابر عوامل مختلف آسیب‌پذیر بوده و برای استفاده‌های طولانی‌مدت مناسب نیست.

راه‌های کاهش هزینه چاپ و تولید لیبل پشت چسب دار

همانطور که تا اینجا توضیح داده شد، می‌توان گفت که انواع لیبل‌های معرفی شده، بسته به مزایا و معایبی که دارند، سختی تولید، بهای مواد اولیه و…، قیمت‌های متفاوتی دارند؛ بنابراین اگر هزینه کم برای شما در اولویت نخست قرار دارد، بهتر است به سراغ چاپ لیبل‌های کاغذی بروید. به‌صورت کلی مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در کاهش قیمت چاپ و تولید لیبل، عبارت‌اند از:

  • جنس لیبل (لیبل کاغذی ارزان‌ترین نوع است)
  • تیراژ تولید (سفارش در تیراژ بالا قیمت را کاهش می‌دهد)
  • طراحی بهینه (چنانچه طراحی لیبل به گونه‌ای باشد که از حداکثر فضای رول استفاده شود، ضایعات مواد اولیه به میزان قابل توجهی کاهش یافته و در نتیجه بهای هر لیبل نیز کاهش می‌یابد.)

نکات طراحی لیبل پشت چسب دار

طراحی لیبل، فرایندی است که به مراتب اهمیت بالاتری نسبت به فرایند تولید و چاپ آن دارد و دلیل این اهمیت نیز آن است که چاپ یک لیبل جذاب و بهینه، همانطور که گفته شد در کاهش بهای تولید تأثیر داشته و همچنین باعث ارتباط بهتر و صمیمانه‌تر مشتری با محصول شما می‌شود. بنابراین لازم است توجه بیشتری به اصول و نکات طراحی لیبل داشته باشید تا بتوانید از این طریق نهایت استفاده را به نفع کسب‌وکارتان ببرید. در ادامه مهم‌ترین نکات پیرامون طراحی لیبل پشت چسب دار ذکر می‌گردد:

  • جذابیت بصری: اولین و مهم‌ترین نکته، توجه به جذابیت بصری طرح است که شامل استفاده از فونت مناسب برای نوشتار، رنگ‌بندی بر اساس اصول روان‌شناسیِ رنگ و… می‌باشد.
  • درج اطلاعات و لوگوی برند: شامل آدرس، اطلاعات تماس ارتباط با مشتری، لوگو و…
  • تناسب ابعاد طرح و محتوا: در طراحی لیبل باید به میزان ابعاد در نظر گرفته شده برای لیبل، حجم محتوای چاپی را تعیین نموده و سپس سایز فونت و ابعاد المان‌های چاپ (مثل لوگو) را به شکلی بهینه و قابل مشاهده تنظیم نمود.
  • خلاقیت: در بازار رقابتی امروزی، زمانی که مشتری بین دو یا چند محصول مشابه در شرایط مقایسه قرار می‌گیرد، گاهی اوقات یک طرح خلاقانه جذاب انتخاب مشتری را رقم می‌زند.

پس با توجه به نکاتی که ذکر شد، پیش از اینکه سفارش چاپ و تولید هر نوع از لیبل پشت چسب دار را بدهید، لازم است در مرحله طراحی لیبل به این سوالات پاسخ بدهید و بر اساس این پرسش و پاسخ‌ها، طراحی لیبل را انجام دهید:

مشتری و مخاطب محصول کیست؟

سعی کنید مشتری محصول خود را درست شناسایی کنید و بر اساس شخصیت مشتری، معیارهای طراحی را لحاظ کنید؛ برای این منظور لازم است به نکات زیر توجه کنید:

  • سن (کودک، بزرگ‌سال یا هردو): ممکن است مشتریان یک محصول تنها کودکان باشند، بنابراین باید متناسب با سن مشتری، از رنگ‌بندی بهینه و دیگر معیارها استفاده کنید.
  • جنسیت (مذکر ، مؤنث یا هردو): ممکن است یک محصول برای آقایان تولید شده باشد، بنابراین استفاده از رنگ‌های اثرگذار بر ذهن بانوان، اشتباه خواهد بود.

مورد مصرف محصول چیست؟

محصول مورد نظر برای چه منظوری استفاده می‌شود؟ محصول غذایی است یا آرایشی و بهداشتی یا شوینده و…؟ توجه به این مسئله باعث می‌شود شخص طراح از المان‌ها و رنگ‌های مناسب محصول استفاده کند؛ به‌عنوان مثال برای طراحی بسته‌بندی و لیبل پنیر، استفاده از رنگ صورتی یا بنفش، گزینه مناسبی نیست اما همین رنگ‌ها برای محصولات شوینده انتخاب مناسبی هستند.

بهترین جنس لیبل برای محصول من کدام است؟

بهترین گزینه لیبل را باید بر اسا نوع محصول و مصرفتان در نظر بگیرید اما در حالت کلی برای محصولات نوشیدنی و انواع دسر که در یخچال، فریزر یا محیط‌های سرد نگهداری می‌شوند، بهتر است از لیبل‌های صدفی، متالایز یا ترانسپرنت استفاده شود که در برابر رطوبت و آب و سرما مقاوم هستند استفاده شود یا برای محصولات دارویی معمولاً از لیبل کاغذی استفاده می‌شود. برای محصولات شوینده و بهداشتی نیز بهتر است لیبل‌های صدفی مورد استفاده قرار گیرد. در نهایت برای محصولات صنعتی مثل روغن موتور و… یا لوازم یدکی استفاده از لیبل صدفی و متالایز معقول‌ترین گزینه است.

جمع‌بندی

لیبل پشت چسبدار، یک برچسب برای محصولات و اشیای مختلف است که اطلاعات مفید و لازم در خصوص نحوه استفاده و یا نگهداری، اطلاعات مربوط به تولید و… محصول بر روی آن چاپ شده است و از این طریق این اطلاعات در اختیار مصرف کننده قرار داده می‌شود. لیبل پشت چسب دار دارای انواع مختلفی هستند که در مطالب ارائه شده به معرفی مهمترین آنها یعنی برچسب صدفی، برچسب متالایز، برچسب شیشه‌ای یا شفاف، برچسب PVC و در نهایت برچسب کاغذی پرداختیم و مزایا و معایب هر یک را بررسی نمودیم. برای دریافت مشاوره، استعلام قیمت یا سفارش تولید انواع فیلم پشت چسبدار، می‌توانید با شماره ۰۲۱۴۶۰۶۴۸۳۱ تماس حاصل نمایید یا از طریق فرم درخواست مشاوره برای ما پیام بگذارید.

سوالات متداول در مورد لیبل پشت چسب دار

بهترین لیبل پشت چسب دار چیست؟

جواب کوتاه به این سوال این است که بهترینی وجود ندارد و بسته به نیاز کاری، باید مناسب‌ترین لیبل را انتخاب کرد.

ارزان‌ترین لیبل پشت چسبدار چیست؟

عوامل مختلفی از قبیل متریال، نوع چاپ و تیراژ سفارش در تعیین قیمت لیبل‌های پشت چسب دار نقش دارند؛ اما در حالت کلی لیبل کاغذی ارزان‌ترین نوع لیبل‌های موجود در بازار می‌باشد. البته باید این نکته را نیز ذکر کرد که قیمت با توجه به شرایط بازار متغیر می‌باشد.

لیبل کاغذی و لیبل پی وی سی چه تفاوتی دارند؟

متریال به کار رفته در این دو نوع لیبل یکی از جنس کاغذ و دیگری از جنس ماده PVC که یک نوع پلاستیک سخت می‌باشد بوده و واضح است که مقاومت کاغذ در برابر عوامل مختلفی مثل دما، رطوبت، پارگی و… به مراتب پایین‌تر از پی‌وی‌سی است. بنابراین برای مواردی که نیاز به مقاومت بالا در برابر رطوبت، دما و همچنین طول عمر بالا وجود داشته باشد، لیبل PVC انتخاب بهتری نسبت به لیبل کاغذی خواهد بود.

در هنگام سفارش تولید لیبل پشت چسب دار به چه نکاتی باید توجه داشت؟

مهمترین نکته پیش از سفارش تولید برچسب، توجه به نوع برچسب مناسب مصرف است؛ سعی کنید نوعی از لیبل را سفارش دهید که هم مقرون به‌صرفه باشد و هم به نسبت عمر محصولی که ارائه می‌کنید، طول عمر داشته باشد و دچار آسیب نشود. برای محصولاتی که نیاز به ماندگاری بالا دارند، از برچسب کاغذی صرف‌نظر کنید؛ در نهایت نیز اگر نیاز به متمایز کردن محصولتان از دیگر محصولات دارید، لیبل متالایز این وجه تمایز در برابر محصول رقبا را به محصول شما خواهد داد.

برای محصولات غذایی چه نوع لیبلی مناسب است؟

معمولا برای محصولات غذایی از لیبل‌های کاغذی با روکش سلفون استفاده می‌شود؛ هدف از روکش سلفون، ایجاد استحکام بیشتر لیبل کاغذی در مقابل خراشیدگی، پارگی و رطوبت می‌باشد؛ اما در کل برای محصولات غذایی از هر 5 نوع لیبل کاغذی، صدفی، متالایز، ترانسپرنت و پی وی سی می‌توان استفاده کرد که به نوع محصول و اینکه در کجا و در چه شرایطی قرار است استفاده شود بستگی دارد.